יורם כרמי- סרברוס בביצוע 'פרסקו', מחולוהט בסוזן דלל. יולי 2012

Yoram Karmi, Fresco Dance Company  in Cerberus.(premier) Suzanne Dellel, July 27

יורם כרמי- להקת פרסקו: Cerberus (בכורה) 'מחול לוהט', סוזן דלל, 27 ביולי

צילום: תמי וייס

 

אורה ברפמן

 

1343572214.JPGמסתבר שסרברוס (קרברוס), הכלב בעל זנב הדרקון ושלשת הראשים, שומר שערי השאול במיתולוגיה היוונית, גרה את דמיונם של יוצרים רבים והווה השראה לכוריאוגרפיה החדשה של יורם כרמי שהתקיימה בבכורה במסגרת 'מחול לוהט'. במקביל כרמי גם חוגג עשור ללהקתו- פרסקו, אחת הלהקות היותר פעילות בדור הביניים.

מבעד לערפילים חודרת דמות אניגמטית אל מרכז הבמה כאילו צפה ללא מאמץ ולראשה מסיכה  מפוסלת מחוטי מתכת שמזכירה ראש כלב אימתני. היא משייטת על במה רבועה על גלגלים כרפסודה ולמרגלותיה שלש דמויות חסרות תנועה. זהו סרברוס, המשליך את גוויות האנשים שחיסל, אלה שניסו לחזור מהשאול או לחדור אליו שלא בתורם.  

פתיחה מרשימה ומסקרנת זו נתמכה על ידי תאורה שעיצב יעקב ברסי שיש בה מימד תיאטרלי ופואטי כאחת.  את הדמות מגלם בריטן ג'קסון, רקדן חזק שחום עור, מרבית גופו חשופה ולראשו אותה מסיכה גדולת לסתות שמזכירה מעשה פיליגרין ענק, מעוצב חופשי.

באחת התמונות הנאות ביותר, על הבמה המסתובבת נמצאים שלושה רקדנים חבושי ראשי כלב דומים, אם כי לא זהים, והם מבצעים טריו מעניין שבו הקומפוזיציות נחשפות לעינינו כאילו מצלמה מקיפה אותם מכל הצדדים, מחווה לאחת מתכונותיו של סרברוס שיכול היה לראות במקביל, טווח מעגל שלם סביבו.  

כרמי משתמש בשפה מוקפדת. מסוגננת ושקולה בעלת ערכים אסתטיים ניכרים כדי להעביר את דמויות ודימויים הלקוחים מהמיתולוגיה ומתייחסים לטכסטים שלה. הדברים עוברים עיבוד והפשטה לשפה מחולית שיש בה מרכיבים תיאטרליים יחד עם כאלה המזוהים עם הסוגה הניאו קלאסית, תמהיל שמלווה אותו מתחילת דרכו .

לאחר תקופת יצירה לא מבוטלת ניכרת המיומנות של כרמי בבניית קומפוזיציות הרמוניות, במבנה הגיוני ושוטף ובשימוש מושכל בחלל. התוצאה מחוברת במובנים רבים לתוצרי המחול המודרני , במובן של תשומת לב למרכיבי שפה מוקפדים, אופן תפיסת הגוף ונשיאתו, ההתייחסות לקווים לנשימה לתוכם, שנתפסים כשמרנים. במובן זה כרמי מחזיק בנישה משלו שבה אין לו בארץ, כיום, מתחרים רבים.

המעטים שנמצאים בטריטוריה דומה מבחינה סגנונית, לא מהווים איום על עבודותיו מבחינת התפירה המדוקדקת והאנינה.

בכל זאת בעבודה הזו עם כל הטיפול הפרטני בכל המישורים – בחירה מעולה במוסיקה – חסרה הבנייה של הפסגה דרמטית בעבודה, גיוון עוצמה ודינמיות  ודגשים שייחדו ויבדלו עוד יותר את תמונות המשנה. מבחינות רבות, חלקה הראשון של העבודה מאפיל על המשכה.

מבחינת הביצוע, פה ושם אפשר וכדאי כמובן להדק את עבודת הרקדנים. בסך הכל זו קבוצה טובה וחזקה ובמיוחד משכו את תשומת הלב בריטן ג'קסון וג'ואל בריי .