KLMP dance center, directed by Michel Kelemenis, inaugurated inMarseilles.

 

נחנך מרכז מחול חדש במרסיי בניהולו של מישל קלמניס.

צילום: תודות ליח'צ', dance photo: Vincent Lepreale

 

אורה ברפמן

 

1319723235.jpgהשבוע נחנך מרכז מחול חדש ומרשים במרסיי  KLAP בניהולו של הכוריאוגרף הצרפתי מישל קלמניס ( Michel Kelemenis), מרכז שיהיה גם בית ללהקתו של קלמניס ויחזק את מרכזיותו של המחול באזור דרום צרפת , מרסיי-פרובנס, אזור שנבחר לבירת התרבות של אירופה ב-2013. מרכז המחול יצטרף לרשת של מרכזי מחול באירופה שפרוסה על פני 15 מדינות, כולל צרפת, שהמוכר ביותר בה הוא המרכז המחול של ליון. כמו מרכז המחול בליון שביסס קשרים בינלאומיים ענפים, גם המרכז KLAP במרסיי מחויב לקידום קשרים בינלאומיים ויש לו כיום קשר מיוחד עם דרום אפריקה.

"אם היינו רוצים ליצור שירה באמצעות פעולה, הייתי חושב על כך שחמקמקות המחול, היא אמנות ההעלמות , זו שברגישות ובאופן תת סיפי מאפשרת לנו להודות במותנו הבלתי נמנע. טיבו בר החלוף של המחול ימצא כעת חלל חדש  שבו יוכל להמשיך להתקיים, אם לא לנצח, לפחות עוד כמה עשורים." אומר קלמניס.

עד עתה החזיקו קלמניס ולהקתו בסטודיו של כ-400 מ'ר באתר אחר בעיר והרבו לארח בו יוצרים ולהקות מצרפת ומחוצה לה. המדיניות  הנקוטה בסטודיו ובפעילויות סביבו שכללו פסטיבל צנוע 'שאלה של מחול', התמקדה ב'אחר'.

1319722533.jpgביוזמתו של קלמניס, החליטה עיריית מרסיי לפני ארבע שנים להקציב קרוב ל-4 מליון יורו לפיתוח תכנית לפילות מחול ואירוח להקות ויוצרים לתקופות קצובות סביב שלושה חללי עבודה, שכל אחד מהם מוקדש לקידום היצירה הכוריאוגרפית בהדגשים שונים. ליבת התכנית כללה חלל ליצירה שבצידו אולם מצויד היטב שמכיל 200 מושבים. תמיכה התקבלה גם מהנהלת המחוז האזורי ומבנק BNP , תומך נדיב בפעילויות תרבות רבות ולהקת קלמניס בכללם.  המרכז החדש הוקם  ארבעים שנה לאחר כינונה של להקת בלט מרסיי שנחשבת לאחת הלהקות החשובות בצרפת ובמיוחד לאחר כניסתו לתפקיד של פרדריק פלאמאן  (Frederic Flamand) כמנהל אמנותי.

במרכז החדש תתקיים פעילות עניפה הכוללת רזידנסי-הזמנת אמנים לשהות במקום וליצור בו, קיום כנסים וסמינרים, קידום ביזור והפצת תרבות , קורסים בינלאומיים ועוד.

כבר בדצמבר הקרוב יתארחו ניב שיינפלד ואורן לאור במקום ויופיעו עם 'פה גדול'. הם אם כך יהיו הישראלים הראשונים שהוזמנו להופיע במקום.

מנקודת מבט ישראלית, מתעוררת קנאה מסוימת באופן בו מדינות נאורות מקצות על פי חוק אחוז מסוים מהתקציב לתרבות. גם המדיניות עצמה, כלליה והקריטריונים לחלוקת המשאבים שקופים וכך כל פרטי התמיכה הכלכלית של המדינה, האזור והעיר וכן תמיכות שמקורן בחברות נותנות חסות. מובן מאליו לכל כי במסגרת המדיניות הממשלתית, כל אחד גוף הנתמך על ידי כספי ציבור מחויב להקדיש חלק ניכר מפעילותו לטובת הקהילה. בלעדיו לא תינתן  תמיכה.

במרכז החדש יש מגוון פעילויות שמטרתן לחזק קשר בין הקהילה הרב- גילית ורב-תרבותית ותחום המחול. חלק מהפעילות מוקדש לקרוב הציבור לתהליך היצירה בדרכים שונות, ישנה תכנית אינטנסיבית המופנית למוסדות חינוך, ליוצרים חובבים ולאוכלוסית הסביבה הפיזית. ארכיון המחול הדיגיטלי יהיה נגיש לציבור, שני ערוצי טלוויזיה מקומית משתפים פעולה עם המרכז. אמנים אורחים שיגיעו למרכז ישתלבו בפעילות הקהילתית שמקיים מרכז המחול. סביב המרכז כבר מתקיים פסטיבל בינלאומי שנתי ותכנית דו-שנתית תציע פעילות שוטפת לילדים ומבוגרים יחדיו.

בקומפלקס החדש שמתבסס על מספר מבנים שהיו קיימים בשטח, הושקע מאמץ ארכיטקטוני לחבר את האלמנטים בעלי הערך והעניין שנותרו מהמבנים הישנים -חלקם כבר היה בתהליך התפוררות- על ידי שימוש בחומרי בנייה שיתאימו לאופיים של המבנים וישמרו אלמנטים מיוחדים בחזיתות המקוריות. מתכנני הפרויקט העלו תפיסה עיצובית עכשווית, שתגשר על הפערים ותעניק מראה ייחודי ואטרקטיבי למבנה החדש.  כך נבנו  שלושה מוקדים שבכל אחד מהם סטודיו, חדרי הלבשה, שירותים ובמה .

בנוסף קיימים שטחי ציבור למטרות שונות. שטח המרכז בכללותו מגיע לכ- 2000 מ'ר.

הסטודיו הקטן ביותר  בנוי בשטח של 138 מ'ר, חדרי הלבשה ושירותים והוא יוקדש לשיעורי מחול מקצועיים בבקרים, מפגשי מחול ושיעורים לחובבים בשעות אחר הצהריים וערב וכן לפעילויות מחול אחרות.

לסטודיו השני שטח כמעט כפול של כ- 250 מ'ר, וגלריה ניידת ובה 90 מקומות ישיבה והוא יוקדש בעיקר לחזרות על עבודות חדשות ולתכניות ארוח אמנים ארוכות וקצרות טווח. יש בו תשתית לתאורה וסאונד למופעים קאמריים.

הסטודיו הגדול משתרע על פני 550 מ'ר,  ובו גלריה קבועה המיועדת להכיל 240 צופים ובמה של 14X15 מטר.  החלל יועמד לרשותן של להקות ששוהות תקופת מה במרכז. הציוד הטכני הולם תנאי הרצה ומופע.

חלל נוסף מוקדש למדיה והוא מיועד לשימושם של אנשי מקצוע בשיתוף 'ארקד' וCND –, 'המרכז הלאומי למחול' של צרפת ועמדה המחוברת ל'נומרידאנס טי.ווי.' ( Numeridanse.tv) רשת מקוונת לסרטי תעודה בינלאומיים בתחום המחול.  

מתוך מצוקת מקום וכן קיצוב עלויות, הוחלט שלא לבנות חדרי אירוח והסעדה לאמנים אורחים, החליטה העירייה לשכור מספר דירות בעיר.

לחנוכת המרכז בסוף השבוע האחרון ה-  21-22 לאוקטובר,  הוזמנו להקות רבות ובהן אקס ניהילו, גרנאד- ג'וזט באייז, אפארי אסתרי, לה באראקה, קובלאי קאן אינבסטיגשן, פבריס רמלינגום ועוד, רבות מהן פועלות בסביבה, בדרום צרפת.