Riverdance (Israel premier), TAPAC, September 1להקת ריברדאנס, משכן לאמנויות במה תל אביב

Riverdance (Israel premier), TAPAC, September 1

 

להקת ריברדאנס, משכן לאמנויות במה תל אביב, 1 בספטמבר

 

צילום: יח'צ

 

אורה ברפמן.

 

1315174976.jpgלמרות נסיונות של כמה גופים בשבועות האחרונים לטרפד את  השתתפות האמנים בסיור לישראל, להקת ריבקדאנס נחתה כאן במלואה לסיבוב בן 16 מופעים בתל אביב, חיפה וירושלים מתוך הנחה שיש לה קהל עצום בישראל שיכול למלא אולמות בכמויות.

אם כי ריברדאנס היא הלהקה המקורית שקמה אחרי הצלחתו של קטע קצר במסגרת אתנחתת בידור במהלך מופע האירוביזיון ב-1994, לא חלפו ימים והיא התפצלה והמתחרה שלה- לורד אוף דה דאנס, כמותה, מופיעה סביב העולם ללא הפסקה. ריבדאנס, כמו שנוהגים מספר גופי מגה-בידור, מריצה במקביל מספר להקות ובמקרה זה- ארבע; בצפון אמריקה, אירופה, סין ובאוסטרליה ושכנותיה.

 כנראה שהנתון על 22 מליון צופים באולמות ואיצטדיונים שנכחו בהופעות הלהקה מאז ייסודה- ובהם סלבס כמו המלכה אליזבת, קיסר יפן, בונו ומריל סטריפ ( שמות שנדלו אקראית מתוך רשימה הכוללת מאות ידוענים שסופקו לעיתונאים)- אמור להוכיח דבר מה, אולי לאשש את ההנחה שאין דבר מצליח יותר מהצלחה.

אם כי זו הופעתה הראשונה של הלהקה בישראל, הרי שאין כמעט אדם על הפלנטה שלא שמע עליהם, ראה אותם או את הלהקה התאומה, אם לא על הבמה, אז על גבי המסך הקטן.

ההפתעה הראשונה חיכתה עם הכניסה לאולם. על הבמה הוצבו כמה אביזרי תפאורה שצמצמו מאד את השטח הפנוי לתנועה. ברור שבתנאים הללו לא יכולים לרקוד ארבעים רקדנים יחד, כפי שהתרגלנו לראות.

מסתבר שלאחרונה הכריזה ריברדאנס על מדיניות כיווץ והיא משגרת רק 20-22 רקדנים להופעה ומייעדת את סיוריה לאולמות רגילים ולא למקומות פתוחים שמכילים הרבה יותר צופים.

ברור שלגודל יש משמעות. שתי להקות המחול האירי שמספקות מופע בידור לכל המשפחה בנו את התדמית סביב העוצמה והחיוניות המשוכפלת של שורות ארוכות של רגליים טופפות בזריזות, נוקשות במקצבים ברורים, עם חיישני הגברה למרגלות הרוקדים שמריצים את מחזור הדם. אפקט לא שונה במהותו מכוח המשיכה של מצעדים צבאיים או מהתפעמות מנוכחותה של ארכיטקטורה "פשיסטית".

במופע בתל אביב לקחו חלק בנוסף לרקדנים, גם שמונה זמרים וארבעה נגנים. אין צורך להזכיר שלא מדובר במופע מחול כגון מחול עכשווי, אלא בתכנית בידור שתנועה קצבית מבוססת פולקלור היא מרכיב מרכזי שלה, אך זו תכנית בידור בסגנון של רביו, או תכנית ווראיטי שיש בה הרבה פרגמנטים של תנועה, מוסיקה, שירה וקריינות מלאת פאתוס. הטכסטים האלה משווים מגע ניו-אייג'י עם התפייטויות על מים, אש, ירח, הגירה, שמש עולה, רעב ואביב וכן הלאה. טכסט שעוטף את המחזה בתבלינים קמאיים מחד ובני זמננו מאידך, שבא לפאר את המולדת הרחוקה והוא בא לבנות הזדהות וגעגוע עם אירלנד תוך פנייה לרגשות של צאצאי דורות  של מהגרים.

 המוסיקה מצוינת, הנגנים מעולים, הרקדנים נאים והכל מוגש במקצועיות לעילא. קטע רודף את משנהו, עם הרבה הזדמנויות לחילופי תלבושות. למרבית הקטעים יש אופי ממושטר אם כי מפעם לפעם יש הרפייה ושחרור, כאשר קבוצה קטנה יותר עוברת לריקוד שמושפע מסיגנון עממי אירי, שנרקד בנעליים רכות והוא מעודן יותר. הפן המרתק במחול האירי לזרמיו, נמצא בעבודת כפות רגליים זריזה ומורכבת וכשזה נעשה בתאום מושלם, יש משהו במחזור הדם שנענה לפיתוי המניפולטיבי הזה.

מסיבות לא ברורות לי, מופעי ריברדאנס כוללים מקום של כבוד לרקדנית סולנית ספרדיה. ראיתי את זה בכמה גירסאות. מבחינתי היא מיותרת. אם הכוונה היתה לשתף סוגת מחול נוספת שכביכול כבר ביססה את מקומת בספקטרום של מחול עממי שברבות הימים כבש לו הכרה כבטוי בימתי-אמנותי לגיטימי, הרי שלא נבנה ביסוס לרציונל.

אחיו בדם של המחול הפולקלורי האירי הוא ריקוד הטאפ (סטפס) האמריקאי שהיה בתחילה, כמו הג'אז , מזוהה במיוחד עם הקהילה האפרו אמריקאית ותוך עשורים בודדים הפך לכל-אמריקאי.

 לא בכדי, פסגת המופע הייתה במפגש מזהיר של שני רקדני סטפס אפרו-אמריקאים; מייקל וודס שהוא גם זמר עם בריטון עמוק וחם ולצדו קלי אייזק, לצד שלושה מסולני ריברדאנס ובראשם פטריק מוילס, הרקדן הכריזמטי של הלהקה.

הצמד וודס ואייזק, כמיטב המסורת של הטאפ האמריקאי מבוג'נגלס ואילך, הציבו רף גבוה של טאפ זריז עם דרגת חופש גבוהה ברוח 'קולית' שאינה עושה עניין גם מביצועים מבריקים ומתייחסת אליהם בקלילות והומור עצמי. לעומתם השישיה האירית הקפידה להציג את הפן הממושטר של המחול האירי שהם סוכניו.  הצעדים המדויקים נהנו מתואם מושלם של כל כפיפת מפרק הברך או זוית הטיית כף הרגל. כמו בג'ם סשן ראוי לשמו, המפגש נערך כמפגש של שני כלים באנסמבל ג'אז, כשאלות ותשובות, אתגרים ותשובה מאתגרת לא פחות. זהו סוג של התנצחות שבסופה, כל אחד לומד משהו מרעהו, מאמץ לו איזה מוטיב ומשלב אותו בשפתו.  זה היה דינמי, מחויך, עם דרמטורגיה נכונה שבנתה יריבות והסתיימה באחדות תחת זיקוקים וניצוצות שהפריחו עקבי הנעליים. אילו היו מסיימים בנקודה הזו, הערב היה יוצא מורווח.    

 

 

 

 

[ad]

156 תגובות על «Riverdance (Israel premier), TAPAC, September 1להקת ריברדאנס, משכן לאמנויות במה תל אביב»

  1. Superb points totally, you may attained a brand brand new audience. Precisely what may perhaps anyone suggest regarding your posting you made a couple of days before? Virtually any particular?

  2. I simply could not depart your site before suggesting that I actually enjoyed the standard info a person provide on your guests? Is gonna be back incessantly in order to check up on new posts.

  3. paraphrase) aаАа’б‚Т€ТšаЂаŒ?never sacrificed construction regarding feelings. aаАа’б‚Т€ТšаЂаŒаАа’б‚Т€ТžаБТž In any situation, however some people accuse your pet to be strictly attractive, Mozart in

  4. This awesome blog is without a doubt educating and factual. I have picked up a bunch of handy tips out of it. I ad love to return over and over again. Cheers!

  5. Remarkable record! I ran across the idea same advantaging. Hard test in trade in a while in the direction of realize if further positions am real augment.

  6. You made some decent points there. I looked on the web to find out more about the issue and found most individuals will go along with your views on this web site.

  7. Have you thought about adding a little more than only your posts?

    After all, what you say is fundamental and all. But imagine should
    you added some good images or video clips to present your site content
    more, "pop"! Your posts is excellent but with pics and clips, this site could
    undeniably be among the greatest in the niche. Wonderful blog!

    Here is my blog post :: HalinaTFagen

  8. I?аАТ’аЂа†ll right away snatch your rss feed as I can at find your email subscription link or e-newsletter service. Do you ave any? Please allow me recognize so that I may just subscribe. Thanks.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.