נעה שדור ואנדריאס מרק- ערב משותף. תאטרון 'תמונע', 24.4.10


נעה שדור ואנדריאס מרק- ערב משותף. תאטרון 'תמונע', 24.4.10

 

צילום: גדי דגון

 

אורה ברפמן.

 

1272556448.jpgבערב משותף זה עלו שתי עבודות; הראשונה, 'אל תוך הלילה' של נעה שדור ואחריה ואחרי כוסית קאווה, עלתה העבודה 'Butt, its OK' ( "תחת, זה בסדר", בתרגום חופשי) של אנדראס מרק בשיתוף עם תומר הימן כאשר כל אחד מהיוצרים רוקד בעבודת רעהו.

 

את עבודתה של שדור ראיתי לפני חודשים ספורים ובצפייה שנייה היא נראתה לי מהודקת ונקייה יותר. היא זכתה לביצוע זורם וצלול של אלכסנדרה שמורק ואנדריאס מרק. לקראת הסוף כששני הרקדנים יצאו מהבמה, עלה נעם רובינשטיין וביצע קטע סטפס סולו, כמו רוקד לעצמו על שקט, כמעין עיטור חוץ סיגנוני שהחיבור שלו לריקוד עצמו נמצא ברמה מושגית בלבד.

עבודתה של שדור שואבת את תכניה מסרטי פשע ישנים והיא מדגישה את הפער בין המציאות ובין הייצוג שלה באמצעות רצף פרגמנטים שקוצב זמן מוגבל לכל סיטואציה ולא מאפשר לה לצבור אהדה או הזדהות. הרקדנים ובמיוחד שמורק שומרים על פני פוקר, מסרבים להתחייב לתפקיד וכך משאירים את הייצוג הדרמטי חלול עוד יותר. כל פרגמנט במחול הוא שארית קטועה, מפוררת, שעברה שעתוק מכלי קודם שאף הוא עבר גלגולים קודמים וכך החומר כבר לא חי ולא מבקש לקבל את הכרה כשיקוף של איזו מציאות. שדור מתעתעת גם באמצעות ההומור היבשושי שנמצא מתחת לפני השטח וצץ לפרקים כשאיזה רסן הוסר.

 יש במחול הרבה "דיבור" על מוות, על נפילה, על ריסוק ועל הסקס שביניהם. עם זאת, מצליחה שדור באמצעות מקצב דינמי מדויק ביותר ומוטיבים תנועתים חוזרים, לשמור על רצף סגנוני שיש בו עקביות, הגיון ולא מעט עניין. כדי להסוות אולי רגישות רבה לסיטואציות האלימות ולחשיפת רגשות והמחיר הכרוך בזאת, נעשה כאן שימוש ב'קאמפ', סגנון אמנותי המאופין בהצגת מרכיבים פחות אנינים לכאורה, בהגזמה קיצונית, מופרכת.

 

אנדראס מרק שיצר את  'Butt, it's OK' הוא פנים חדשות אצלנו על הבמה, כיוצר, ואם בעבודותיה של שדור הוא מרשים כרקדן בעל נוכחות מדויקת, הרי בכוריאוגרפיה שבחר להעלות הוא שואב חומרים לדבריו ממגזיני גברים ו"מראיונות ישירים, פרובוקטיביים עם גברים הומוסקסואלים". המופע מעלה, על פי דבריו בדף המצורף לערב, "שאלות אודות ניצול מיני וניצול פרפורמרי".

בדבר אחד לא ניתן לפקפק, במטרה הישירה שמסמן  מרק והוא לא מבזבז דקה לפני שהוא קופץ ישר למים. בערוץ השמע עולה טכסט שנשמע כלקוח מתוך חקירה של איש כמורה על נטיותיו המיניות. החוקר שואל בין השאר את הנחקר: האם עומד לך כשאתה חושב על ישו?

מרק נשאב אל הבמה חבוש בקסדת אופנוע, לבוש בטי שירט וחשוף מהמותן ומטה. לצדו, בועז טרון ונעה שדור חשופי חזה ופניהם מאחורי קסדה . עם זאת, איש לא מתכוון להשאר אנונימי כביכול, מוגן על ידי הקסדה.

הבוטות של הטכסט האקטואלי היום יותר מתמיד והשימוש בעירום שאינו מתחסד ואינו מנסה לשדר איזו חזרה לטבע אינוסנטית, משמשים זעקה עצומה, זעקה אישית כמעט.

החומרים מדברים בשם עצמם ומעניין היה לראות שמבין הדגלים הנושאיים שהונפו בגאון, מתגלה במרק רגישות כוריאוגרפית, יכולת שימוש בשפת גוף מורכבת ושמירה על מבנה פנימי שקול.

ערב משותף- ערב מעניין.

[ad]