Alonzo King's Lines Ballet at 'Israel Festival' 09

Alonzo King's Lines Ballet (U.S.A.) at Israel Festival 09

 

אלונזו קינג- ליינס בלט, סן פרנציסקו. פסטיבל ישראל, אולם שרובר י-ם, 6 ביוני.

 

Photo: Marty Sohl

 

אורה ברפמן

 

Rasa, lines balletלהקת ליינס בלט מתארחת לראשונה בישראל בערב שבו שתי עבודות של מנהלה האמנותי אלונזו קינג,: 'פנינה לא סימטרית' ו'ראסה' שנוצרו ב-2007. את הלהקה יסד הכוריאוגרף אלונזו קינג לפני מעל לרבע מאה ורק בשנים האחרונות החלה להחשף יותר בעולם ולסייר מחוץ לארה'ב. עם החשיפה, התגלתה להקה לא מאד גדולה המורכבת מקבוצת רקדנים חזקים, מרשימים-רובם שחורים- וכוריאוגרף אמריקאי מבית גידולו של אלוין איילי שהפתיע ברב גוניותו.

גם בביקורה בפסטיבל ישראל השנה, הותירה הלהקה על שמונת רקדניה את רישומה.זו קבוצת רקדנים חזקה, מגוונת, שכל אחד מרקדניה מביא לבמה צבע אינדיבידואלי באופן בולט יותר מהרגיל, אולי משום שהלקה לא גדולה מדי וכל אחד מהמשתתפים מקבל חשיפה ותשומת לב ממוקדת כחלק ממבנה היצירות. קינג מרבה לשנות מספר הרקדנים על הבמה  בסצינות המשנה. טריו מתפרק לסולו, עובר לדואט שאליו מצטרפים אחרים והנה כל  האנסמבל ושוב המבנה מתפרק לפלחי משנה וחוזר חלילה. בשיטה זו נוצרת זרימה מתמדת על הבמה עם כניסות ויציאות לרב ונוצרת אשליה של להקה גדולה יותר.

'פנינה לא סימטרית'- המכונה פנינת בארוק בז'רגון התכשיטנים- בנויה על אסופת קטעי מוסיקה של מספר מלחינים ובהם ויולדי, קורלי, הנדל, סקרלטי ואחרים שהם המצע (הבארוקי) שאליו מתייחס קינג ביצירתו. הוא נע בין הבסיס הקלאסי ושברו, הן במישור התרבותי והן במישור התנועתי

 העבודה השניה- 'ראסה' מלווה במוסיקה של נגן הטאבלה זאקיר חוסיין והיא נרקדת על רקע מפתח אחורי, כעין חלון רחב שגובהו משתנה והוא חושף רקע בעל טכסטורה כמו אריג משי גס בגווני זהב זוהר באור יקרות, גוון שכה הולם את רוח התרבות ההודית של המוסיקה.

גם בעבודה זו נשמרת החלוקה לפרקי פרקים קצרים יחסית ושוב הרקדנים מתכנסים לתתי- מבנים ומתפרקים רק כדי לחבור לאחרים.

בעבודתו של קינג ניכרת השפעה מרכזית של התרבות האפרו-אמריקאית שלו, ובה אלמנטים  והדגשים הבאים ממקורותיה, כמו גם אלמנטים רבים המזוהים עם מחול עכשווי המבוסס על שימוש בטכניקה קלאסית ופירוקה, כגון פורסיית מהשנים המשפיעות שלו בהם השבר הצורני בלט במיוחד ואחרים שרישומם ניכר בדינמיות והמהירות בחלק מהקטעים.

שלש הרקדניות שהשתתפו ביצירות האלה חזקות ובעלות נוכחות, כל אחת בדרכה. מרדית' וובסטר בעלת הפרופורציות המושלמות היא חזקה, ממושטרת ומדויקת, אשלי ג'קסון יותר קומפקטית, זריזה וחמה ואילו ללורל קיין יכולות רבות אבל היא מקרינה אינדיבידואליות, עם רצון עצמאי עיקש והדגשים מוסיקליים משלה.

גם בין הגברים ישנם הבדלים מאד בולטים ביכולות ובאופי התנועה. לברט קונווי רקע טכני מאד חזק והוא מסוגל לעשות הכל, לצדו רקדן שחור ארך-רגליים, גמיש ורך כמו ענף ערבה ענוגה ואחר שהוא שרירי וחושני כפנתר.

הוורסטילית היצירתית של קינג הובילה אותו ליצור למספר רב של להקות בלט בארה'ב ואירופה, כמו גם לאופרה, טלויזיה וקולנוע. עם זאת, בעבודותיו אלו לבמה, ניכרת מחויבות אמנותית מלאה, ללא קריצה בידורית, או אסקפיסטית, המאפיינת כמה מהקולגות היותר נודעים במדינתו.

 

[ad]