Istanbul- Whirling Dervishes at the Orient Express station

 

 


אוריינט אקספרס- איסטנבול

 

א.ברפמן

 Photo: Doriane Alba

1243590579.jpgהקבוצה הסופית באיסטנבול, גלאטה מבלווי ( Galata Mevlevi Lodge ) , היא אך אחת מהקבוצות הידועות בשם הקולקטיבי: הדרווישים המחוללים, הופיעה בתחנת הרכבת בלב העיר העתיקה מרחק של כלום ממוקדי התיירות.

תוך דקות הסתבר כי התחנה עודנה פעילה וכי המופע לא יערך על הרציף אלא באחד מאולמות הנוסעים באיזור בו חנו קרונות רכבת האוריינט אקספרס. חלונות ויטראג', שלטי ברונזה ממורקת ושרידי פאר מעידים על עידן שחלף והם ניגוד לסופים המחוללים בו תוך תפילה אל מול קהל תיירים ישוב על כסאות פלסטיק בשלש שורות המקיפות את האולם משלושה צדדיו, ללא הפרדה פורמלית, בין איזור ההתרחשות  לתחום השמור לצופים. עם זאת, הייתה הרגשה של כיבוד גבול בלתי נראה ואפילו שולי השמלות שנפרשו תוך סחרור, כמעט ולא פלשו מעבר לאותו גבול בלתי נראה.

הפרזנטציה מתחילה במוסיקה וזימרה ובין הנגנים מתופפות גם שתי נשים. יש היום גם קבוצות מחוללות ובהן נשים ויש מרכזים סופיים שמאפשרים לנשים להצטרף לשיעורים וללמוד את התורה.

אחד , לפחות באיסטנבול, ואני מחכה לכתבה שהובטחה בנושא, בקרוב.

חלק מהקבוצות של הדרווישים המחוללים הן מתורכיה והן ממצריים ( אולי יש עוד), מסיירות ומעלות את הטכסים הללו על במות ברחבי העולם. חלקם שומר על המסורת בדקדקנות מרובה, אחרים, כמו קבוצה מצרית-סופית שהופיעה בליון, (צרפת) ויתרה על המראה הנזירי של גלימות שחורות ובגדי התחוללות לבנים והחליפה אותם בצבעים עזים.

בחווית הצפיה בנסיבות אלו נמצא גרעין רוחני משכנע, גם אצל צופים שאינם בעלי אמונה וטכסים דתיים אינם חלק מהוייתם ויעידו  על כך כמה עשרות תיירים שחשו במהירה שזה לא המקום הנכון למחוא בו כפיים אחרי כל קטע מוסיקלי או פרק בריקוד המסתחרר. למרות שהמופע מיועד לתיירים, הוא נתפס, כאן לפחות, כאותנטי, עד כמה שאפשר לכנות  אירוע מול קהל: 'אותנטי'.

משהסתיים המופע הדרווישי, החלה על הרציף תכונה מואצת. קבוצת תאטרון משטוטגארט סיימה הכנות לראת מופע הזוי, צווחני ואלים למדי, סביב סיפורו של ז'ול ורן 'מסביב לעולם בשמונים יום', זו הצגה נודדת מעיר לכפר ומארץ לארץ שמונים יום. לא ב'אוריינט אקספרס.

לאחר פרסום דברים קצרים אלה, התקבלה צילום מרהיב זה ללא שם שולח וללא ציון מקום המופע המרשים לכשעצמו.

 1243719830.jpg

 

  

 

 

 

 

[ad]