הפרקסיס, לוגוס והבינריות האינהרנטית שבפלייה. מה היינו עושים בלעדיו

הפלייה כמשל

ליאורה בינג-היידקר

כשהיינו קטנים קראו לזה 'לפתוח חלון', כלומר ליצור מעין פתח מעוין בין שתי הרגליים, כשהעקבים נוגעים זה בזה בעמידה ראשונה, הברכיים מתכופפות כלפי חוץ לזווית של 45  מעלות בקירוב, ועצם הזנב יורדת לכיוון הרצפה. זהו הפלייה שהוא, כידוע, התנועה  הראשונה שעושים בשיעורי בלט. גם מקור המלה בצרפתית הוא פשוט: לקפל, לכופף, אך אם נתבונן בעיני דמיוננו בחללון הקטן שפתחנו, נבחין מיד שהוא פועל בשני צירים: האנכי והאופקי. אלה הם הצירים שעולם הבלט הקלאסי  מבוסס עליהם. בקוטב הנגדי לפלייה, לאורך הציר האנכי, מצוי הרלווה, כלומר – העמידה על קצות הבהונות ומעבר לו הניתור, או ההתרוממות לאוויר, בעוד שהציר האופקי, השייך לפתיחה החוצה, און ד'אור או  טרן- אאוט נובע ממערכת יחסים בין הטורסו לבין הגפיים התחתונות, שמקורה בסיבוב הרגליים החוצה משורשי הירכיים ומן הראוי להקדיש לה דיון נפרד.

אם נעז ונתנסה בפלייה, דהיינו, נבצע כפיפה סימולטנית בשלושה מפרקים; מפרקי הירך, הברכיים והקרסוליים, נחוש על בשרנו את הקונפליט הטבוע בו, את הניגוד שבין מעלה למטה.  עם זאת, מעבר לקיטוב הבינארי בין עליה לירידה יש בו גם סתירה פנימית נסתרת הרבה יותר. כבר בשיעור הבלט הראשון שלי שניתי מפי מורתי: 'פלייה הוא הרמת הגוף', זוהי, אם כך עליה לצורך ירידה, וירידה לצורך עליה ואדרבה, גלוי ליודעי ח"ן שאין כאן רק סיבתיות חיצונית, כי אם עלייה בתוך ירידה וירידה בתוך עליה ממש. נמצא אפוא שהפלייה הוא דוגמא מובהקת לפרדוכס לוגי, הנטוע בעומק עולמנו המעשי .

למרות הפיתוי הבלשני כביכול, מקורו של המונח 'פלייה' איננו במילה ליפול. הרי הכל, בבלט הקלאסי, חייב לרומם ולהתרומם ולקיים התאמה אסתטית מושלמת לקו האנכי ולציר האופקי, בלי שום סטייה. עניין זה מחייב לא רק תאום כוונות, כי אם שליטה טכנית, דיוק מכאני רב והקפדה שמבטיחים את התמדת המכאניזם ומגנים על הגוף מפני פציעות. אילו היינו כלי תחבורה, אפשר היה לומר באופן פשטני שהפלייה הוא המנוע של כלי הרכב; הוא הקפיץ שדורך את הגוף ומגדיר את טווח התנועה שלו, הוא התנאי לתזוזה ושאי אפשר בלעדיו.  חשבו, למשל, איך היינו רוקדים דיסקו אלמלא עמד לרשותנו פלייה, קל וחומר הרקדן שזקוק לפלייה כטרמפולינה לפני כל קפיצה וכבולם זעזועים לצורך כל נחיתה. במונחים מכאניים, היכולת להנמיך כדי להגביה את מרכז הכובד לסירוגין, היא אם כן המפתח ליכולתו של הגוף הנע לגמא מרחבים גדולים יותר בחלל. יתר על כן –  כמעט כל צעד בהליכה הבלטית יונק את כוחו מן הפלייה. ככל שהצעד 'יונק' יותר פלייה, הוא משגר את הצעד הבא רחוק יותר ממנו והלאה. אם נתרגם את המושגים המכאניים למונחים פסיכואנליטיים שבהם הגדיר פרויד לראשונה את מנגנוני הנפש, נוכל לומר שהפלייה הוא הגירוי או המניע לדחף. הרקדן מתקדם על ידי דחיפת הרצפה ובמובן זה כל תזוזה היא למעשה היענות לגירוי שמפעיל הפלייה, או במלים אחרות- כל התנועות של הרקדן הן למעשה סימפטומים של פלייה, או אם נרצה, נוכל להגדיר את הפלייה כזיכרון הטראומתי של כל זינוק בהתנשאו אל שיאו.

אולם מושגים מכניים או אנליטיים לכשעצמם מותירים בידינו יכולות טכניות יבשות ונטולות לחלוחית בלבד. לעומת זאת, אם ננסה לתרגם את הפלייה והרלווה לשפה מיתלוגית, נוכל אולי לומר שהפלייה הוא היענות הגוף לצרכי הנפש לרדת שאולה ולהצטייד בדרך לעולם הבא. בכל פלייה ה'גופנפש' מצטייד במזון אנרגטי לקראת העולם הבא. כל תנועה מצטיידת ויוצאת, מצטיידת ויוצאת, שכן הפלייה עבור הרקדן אינו אפיזודה חד פעמית כי אם דרך חיים, מצרך חיוני שהוא שב ונדרש לו כמו מזון או כמו דלק.  יתר על כן, במונחים ספרותיים אפשר לומר שפלייה אינו אלא ביטויו של הטופוס האורפאי באמנות בכלל- הירידה לממלכת הצללים כדי להעפיל משם אל השחקים, שהרי תפקיד האמנות הוא להחזיק את החיים פתוחים למה שנמצא מתחתם או מעליהם, ל'מֵעֵבֵר', והפליה הוא דוגמה שאין כמותה למנגנון שמחזיק אותנו פתוחים בפועל ל'מתחת' ול'מעל'.

בשלב זה חשוב לציין שהתעמקות והתעלות בנוסח: "דע מניין אתה בא [ולאן אתה הולך]" אינן מתקיימות עוד רק על ציר המרחב של מעלה ומטה, אלא נרקמות על ציר הזמן, שאם איננו מיתולוגי, הריהו ציר הסטורי מטבעו. המרחב הופך אפוא לזמן. עניין זה רק מבצר את הנחותינו התיאורטיות דלעיל ומאפשר לנו לומר שהפלייה הוא למעשה זמן העבר של כל תזוזה, או במלים אחרות: אם לכל תזוזה יש עבר, הרי שעברן של כל התזוזות טמון בפלייה ואם כך, פלייה אינו רק מה שמאפשר את התחדשותו התמידית של המחול, אלא במובן עמוק יותר – סוג של הבטחה לעתיד לבוא, שנועדה לסמן את הגאולה.

וממצולות התעמקות שכזו צצות ועולות שאלות נוספות שאפשר להציג לפלייה, כמו למשל: האם הוא התרוקנות, או התמלאות? כלומר, האם הוא מתבצע במובהק במהלך נשימה, או נשיפה? אין זו שאלה קלה והתשובה עליה איננה מובנת מאליה כלל. נדמה לפעמים שבהכנה לניתור נדרש הפלייה להתמלאות, אבל מאידך, בנחיתה, האם אין הוא התרוקנות? או להיפך? ושמא פלייה הוא התמלאות והתרוקנות גם יחד, כשם שהוא גם עליה וגם ירידה? הלא יש תופעות או אובייקטים פוסט-מודרניים כגון אלה, החומקים מן החלוקה הבינארית שחוצה כביכול את העולם וייתכן אפוא, שהפליה הוא תופעה כזאת בתחום הבלט, דוגמה ומופת של דקונסטרוקציה.

למדתי ממלארמה ומואלרי, שתכונתו המרכזית של הריקוד טמונה בעובדה שלא מתקיים בו רווח בין הצהרה לפעולה. בציור למשל, פעולת הציור איננה זהה לציור. במוסיקה, תנועות הנגן אינן זהות לצליל וכיו"ב, בעוד שבריקוד צורת העשייה עצמה היא גם צורת התוצר. או כמו שאמר מלארמה: 'ישנה… אמנות אחת, היחידה או הטהורה ש[בה] להצהיר [לבטא, להכריז] משמע לייצר: היא מרעימה את מִפגנה דרך העשייה [דרך הפרקסיס]'…(1)

בין אם הפלייה הוא מטפורה, דימוי, סמל או משל, הרי אין הוא מושך את המבט רק אל עצמו, אלא מכוון אותו ממנה והלאה. ועם זאת, בהצביעו אל הבלתי נתפס, הוא גם מגלם אותו.  תהליך ביטויה, או הכרזתה של מחשבת הפלייה זהה לפלייה עצמו. בפרפראזה על דבריו של ולתר בנימין המתייחסים לזיקה שבין דיבור לכתיבה, ניתן לומר שפלייה איננו רק הביטוי אלא גם המימוש של מחשבת הפלייה: "באותו אופן שריצה איננה רק ביטוי התשוקה להשיג יעד, אלא גם מימוש אותו היעד. אבל סוג המימוש, אם הוא מותאם במדויק ליעד או אם הוא מתבזבז באופן רופף ושרירותי על התשוקה – תלוי באימונו של הרץ." (2)

 

אם זו אינה סיבה מספקת להירשם לשיעורי בלט, נסו את טיעונו של סוקראטס (או בן דמותו המדומה ב"אופלינוס"(3), אחד משלושת הדיאלוגים הסוקראטיים של פול ואלרי) המבין, אכול חרטה על שהקדיש את חייו לאידיאות בלבד, שלאידיאה אמנם יש תנועה, אבל לחיים יש גוף, ומכאן שרעיונותינו, כדי שיהיו להם חיים, זקוקים לתנועת הגוף. הפלייה כמשל – כמה שמקיף את המעגל בשלמותו – אינו אלא אותה אבן אלכימאים שביכולתה להפוך תנועה פיסית של הגוף לאידיאה מטאפיסית של תנועה ולהיפך. וחוזר חלילה.

 

(1) Mallarme, S., Crayonné au Theatre, in: Oevres Completes, Gallimard [1965, c1945], Paris, p. 275    תרגום שלי, ל.ב.ה.

(2) Benjamin, W., (M.W. Jennings ed.), Selected writings 1931-34, vol. 2, part 2, Good Writing, Harvard University press, 2005, p. 728    . תרגום שלי, ל.ב.ה

(3) ואלרי, פ., (1924) אופאלינוס, או האדריכל, תרגום צלקה ד., דיקמן ע., כרמל, ירושלים 1994

224 תגובות על «הפרקסיס, לוגוס והבינריות האינהרנטית שבפלייה. מה היינו עושים בלעדיו»

  1. gpaSit Nice blog here! Also your website loads up fast! What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my web site loaded up as fast as yours lol

  2. Superb weblog here! Also your web site loads up quick! What host are you utilizing? Can I get your affiliate link to your host? I wish my internet site loaded up as rapidly as yours lol

  3. Thanks for another excellent article. Where else could anyone get that type of info in such an ideal way of writing? I have a presentation next week, and I am on the look for such information.

  4. You can certainly see your skills within the work you write. The arena hopes for even more passionate writers like you who are not afraid to mention how they believe. At all times follow your heart.

  5. IaаАа’б‚Т€ТšаЂаŒаАа’б‚Т€ТžаБТžd should talk to you here. Which is not some thing I do! I quite like reading a post which will make people believe. Also, numerous thanks permitting me to comment!

  6. Sweet blog! I found it while searching on Yahoo News. Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News? I ave been trying for a while but I never seem to get there! Appreciate it|

  7. You could definitely see your skills within the paintings you write. The arena hopes for more passionate writers such as you who aren at afraid to say how they believe. At all times follow your heart.

  8. This awesome blog is no doubt interesting and also factual. I have picked up a bunch of handy tips out of it. I ad love to visit it over and over again. Thanks a bunch!

  9. Terrific work! This is the type of information that should be shared around the internet. Shame on Google for not positioning this post higher! Come on over and visit my web site. Thanks =)

  10. Wow, amazing blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The overall look of your web site is excellent, let alone the content!. Thanks For Your article about sex.

  11. It as really a cool and useful piece of information. I am glad that you shared this helpful info with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

  12. It'а†s actually a nice and useful piece of information. I'а†m satisfied that you shared this useful information with us. Please keep us up to date like this. Thank you for sharing.

  13. You ave made some decent points there. I checked on the web for additional information about the issue and found most individuals will go along with your views on this website.

  14. Sweet blog! I found it while browsing on Yahoo News. Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News? I ave been trying for a while but I never seem to get there! Thanks

  15. Woah! I am really loving the template/theme of this site. It as simple, yet effective. A lot of times it as difficult to get that perfect balance between usability and appearance.

  16. Im no pro, but I believe you just crafted an excellent point. You certainly comprehend what youre talking about, and I can truly get behind that. Thanks for being so upfront and so truthful.

  17. Nice blog here! Also your website loads up very fast! What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my web site loaded up as quickly as yours lol

  18. Wow! This could be one particular of the most helpful blogs We ave ever arrive across on this subject. Basically Fantastic. I am also an expert in this topic so I can understand your effort.

  19. Some times its a pain in the ass to read what website owners wrote but this internet site is real user pleasant!.

  20. Wow! This could be one particular of the most useful blogs We ave ever arrive across on this subject. Actually Fantastic. I am also an expert in this topic so I can understand your hard work.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.