Israel Festival- 'Altered Natives' Say Yes to Another Excess- Twerk' ( p. 2012) choreography: Francois Chaignaud and Cecilia Bengolea

מופע המחול השני בפסטיבל ישראל הוא בעל השם הארוך –   'Altered Natives' Say Yes to Another Excess- Twerk'   שתורגם כ'ילידי האלטרנטיב אומרים כן לעוד הגזמה- טוורק'. הצעות לשיפור תתקבלנה בברכה.

פרנסואה שניו ושותפתו למרבית העבודות, ססיליה בנגולה צברו מוניטין תוך זמן קצר כזוג שיוצר עבודות פרועות, מאתגרות, קונטרוברסליות עשויות מחומרים שלא מתעכלים בקלות. הם מגחיכים כל הגדרה של מחול פרופר, אך משתמשים בכלים וגם טכניקה של מחול פרופר. בעבודתם, כמו בכותרת, הגזמה, היא חלק אינטגרלי מטכניקת הדגש וזו באמת מילה שיכולה לאפיין מבטים מרכזיים בעבודות הללו, שלעתים העודפות שבהם עשויה להוליך למצבים אקסטטיים ולעתים למתקפת מתח מורט עצבים  כמו זה שהתלווה למראה רקדני בלט האופרה של ליון, שרקדו שני המגדרים עבודה תובענית על פוינט ונתבקשו להתקבע בעמידה ללא תזוזה דקות ארוכות עד ששרירי הרגל רעדו ממאמץ.  מבלי לומר אם העבודה טובה בעיני או לא. היא עוד אחת מבית מדרשם של השניים שלא תישכח במהירה.Francoise chaignaut- twerk, solo neons for Is Fest, 2016

אפשר גם לראות דוגמאות להגזמה ושלל מרכיבי גודש אולי בכל העבודות שלהם, עוד מימד שכרוך גם בצורך האקסהיביציוניסטי, המוחצן של שניו כפרפורמר 24/7. ב'טוורק' נוסף לפיאה ההזויה ולאיפור הטווסי, התלוו ציפורניים ארוכות מטופחות. אין לו קושי גם לצאת מהבית בתלבושת מושכת מבטים. למזלנו, יש לשניו ובנגולה שהם רקדנים חזקים – ותעיד הקשת בכף רגלו של שניו על עברו בקונסרבטוריון של פריז- גיבוי בטכניקה ובהבנה מצוינת של במה.

השניים כבר הדגימו כי הבלתי צפוי יתממש, לפחות על פי אותן חצי תריסר עבודות שראיתי. בתקופה מסוימת הם היו חביבי הפסטיבלים שחיפשו חומרים עסיסיים ואלה סופקו למכביר. כבר כמה שנים אני שומעת פה תלונות על שלא מזמינים אותם אלינו והנה זה בא. ודווקא קיבלנו עבודה מתונה. אם הצופים קיוו לראות בוטות גסה או התרסה, שנקשרו לשמם, הרי שעל פי 'טוורק', קשה לראות שהשניים יכולים להיות גם הרבה יותר קונטרברסליים ולהציג חומרים קשים לעיכול בהרבה.

ב'טוורק' משתתפים לבד משני הכוריאוגרפים עוד שלושה רקדנים חזקים, בעליי יכולת וסיבולת. הם פותחים בסדרה מתמשכת של סחרורים מהירים סביב עצמם במעגלים לרוחב הבמה ומזכירים את ריקודי הדרווישים המסתחררים, אלא שהם לא מבקשים לעלות לספירה רוחנית, דתית גבוהה. הם מאמצים מנחים מסוגננים לזרועות ולכפות הידיים שמעניקות פן טקסי למאמץ המתמשך. בצד, שני אמני DJ משכרים שמנהלים את הסאונד המהוקצע ולקראת המחצית, מתגבר לו מוטיב הטוורקינג. טוורק, או למהדרין- טוורק ברזילאי,  הוא אחד מריקודי המועדונים שנפוץ באזורים מסוימים והוא מזוהה עם עיבוד- מוקצן- של מחול אפריקאי ועיקרו התמחות וירטואוזית בשליטה על שרירי הישבן, וככל שהבגאג' יותר גדול- מה טוב. במועדונים הוא כולל גם חיכוך. על הבמה, שניו האמביציוזי והרקדן הפיקנטי אלכס מוגלר, הפליאו להרטיט ישבנים בשליטה מופלאה. ולא רק.Francoise chaignaut- twerk for Is Fest, 2016

תמיד אפשר לדבר גם על חדירה של תרבות המועדונים לבמות ההגמוניות ולדבר על פוליטיקה וניכוס תרבות אלטרנטיבית- נקרא לה ילידית- בהקשר זה בלבד-  שמריחה משמץ קולוניאליזם שניזון מניכוס משהו של ה'אחר' . או נדבר על רב תרבותיות וביטול כינויי גבוה ונמוך בהקשר של אמנות. נהיה בעד או נגד אליטיזם. נזכור את השיימינג של קיילי מינוג הבלונד-עיניים כחולות- עור צח, שניסתה כוחה בטוורקינג שחרחרח משהו במהותו ולכלכו עליה ברבים.

או, אפשר שנהנה מההומור ומהתענוג שבהשתטות, משנינויות דקות, מהבלחות מקוריות, ומכך שיש בעבודה די מרחב בכדי שכל אחד מהרקדנים הצליח לבסס את הפרסונה הבימתית שלו וזה מרתק תמיד.