Dance as an ecriture corporelle, by Alexander Shwan

מחול ככתב גוף. Dance as an ecriture corporelle

מאת: אלכסנדר שוואן, Alexander Schwan

הבאה לדפוס ותרגום: אורה ברפמן

צילומים :1:  Trisha Brown- 'Roof Piece', Recreation, in Getty Center. L.A. 2013,

            2    Trisha Brown; 'Roof Piece', Recreation on the High Line, N.Y. 2011

הקדמה:

אלכסנדר שוואן הוא חבר מחקר במכון ללימודי תיאטרון ב'אוניברסיטה החופשית' בברלין. לפני מספר חודשים הוא פנה ל'ריקודיבור' עליו שמע מחברים, וביקש לשלוח לפירסום מאמר בנושא כתב גוף. מאחר ובעבר שהה בישראל ולמד בה תקופת מה, והוא מדבר עברית בסיסית, היה לו חשוב שהמאמר יתפרסם בתרגום לעברית. לקחתי עלי את המשימה וראיתי לנכון להציע לקולגה שלי, רות אשל, לפרסם אותו במקביל גם בכתב העת החצי שנתי שהיא עורכת.

לשוואן ידע רב במספר תחומי ידע. הוא למד תאולוגיה פרוטנסטנטית,לימודי יהדות ופילוסופיה באוניברסיטאות בהיידלברג, ירושלים וברלין, במוי תאטרון באקדמיה למוסיקה ואמנויות הבמה בפרנקפורט ומסיים כתיבת דוקטורט בנושא 'מחול ככתיבה מרחבית, גרפיזם בכוריאוגרפיה למחול פוסט- מודרני ועכשווי. על תחומי המחקר המרכזיים שלו נמנים מוחל  פוסט-מודרני, מחול ודת וכן פלוריאוגרפיה ( תקשורת באמצעות פרחים).

עבודת גג ואש

אותיות אדומות זזות על הגג. הן מנופפות ידיים, מותחות רגליים, משתוחחות ומסתובבות. שישה עשר הרקדנים- לבושים בתלבושות אדומות ומוצבות על גגות הסוהו- משנות את צורת הגוף כאילו היו סימני כתב בלתי ניתן לפענוח, שנכתבים ובו זמנית מוכלים על ידי הרקדנים עצמם.  כתב המחול הארעי  הזה נשלח מראש גג אחד לשני כשכל רקדן מחקה את התנועה שהוא רואה על הגג שמולו ובתורו, רקדן שנמצא מאחוריו מעתיק את התנועה ממנו ומעביר אותה הלאה ובכך משודר רצף של סימני תנועה לרוחב טופוגרפיה עירונית שבדרום מנהטן. האזור שבו מדובר מתחיל על גג בפינת מערב ברודווי והאוסטון, חוצה שבעה רחובות על ציר צפון-דרום ושלושה רחובות על ציר מערב-מזרח ומסתיים בסופו של דבר על גג בפינת הרחובות וויט וצ'רץ'. alex shwan article, credit, roof piece, recreation on the high line NY 2011 222

הכוריאוגרפית טרישה בראון ניצבת על הגג הצפוני ביותר כשגופה פונה דרומה, ורוקדת תוך אלתור רצף תנועות לא בלתי צפויות, שבהמשך יועתקו על ידי כל הרקדנים הנמצאים דרומית לה, שפניהם פונות צפונה, והם מחכים לכל מקטע ריקוד כמו לאות סמפורי (שיטת איתות באמצעות דגלים ; תמרור רכבות) .

 כרבע שעה אחר כך, כאשר כרמן בושאר, הרקדנית האחרונה, סיימה לבצע את התנועות האחרונות שנשלחו אליה, כל המהלך החליף כיוון: הרקדנים פנו דרומה והחלו שולחים את רצף התנועות חזרה במשך כחמש עשרה דקות, עד שחזרו אל טרישה בראון.

הכוריאוגרפיה נקראת ' עבודת גג ואש' על שם תלבושותיהם האדומות של שישה עשר המשתתפים, שהופיעו עם העבודה שלש פעמים בקיץ 1973. קדמה להם הופעה דומה, פרטית, שנקראה 'עבודת גג' מ- 1971 עם תריסר רקדנים שאותתו לאורך עשרה רחובות.

בעוד שבגרסת 1971 נכחו הרקדנים ואולי מספר חברים בודדים, המופע מ- 1973 פורסם בציבור באמצעות עלונים. הקהל חולק לשתי קבוצות וצפה במתרחש משני גגות שסיפקו לו מבט חלקי בלבד.

טלגרפיה אופטית

את ה'עבודת גג ואש' ניתן להשוות עם השיטה ההיסטורית של טלגרפיה אופטית שבעבר שלחה מסרים למרחקים באמצעות תצורת קודים של אלמנטים ויזואליים- בדומה לרקדניה של טרישה בראון השולחים תנועות ומחוות מגג אחד למשנהו. לאחר ניסיונות ראשוניים לשלוח תקשורת למרחקים, פיתח מהנדס צרפתי בשם קלוד שאפה עם שני אחיו מכשיר שנקרא טכיגראף ( מילולית: קורא מהיר) ומאוחר יותר נודע בשמו- טלגרף  ( קורא). הוא המציא עמוד עץ עם זרועות מתכוונות שליחס ביניהם הייתה משמעות קבועה. את הזרועות הפעיל אדם אחד בכל תחנה והשני צפה לעבר התשדורת שהתקבלה מעמוד איתות (semaphore ) השכן. נקודות הטלגרף הוצבו במקומות גבוהים: מגדל, גג או גבעה. ברשת שקמה בצרפת היו 500 תחנות כאלה שבאמצעותם ידיעה יכולה הייתה לעבור מרחק של 5000 קילומטרים. רק ב- 1850 פותח הטלגרף חשמלי.

יש דמיון ברור בין יצירתה זו של טרישה בראון והטלגרף האופטי המקורי. בשניהם התרחש האירוע במקום פתוח וגבוה גיאוגרפית, בשניהם מתחוללת העברת רצף תנועות ומחוות למרחק, באמצעות מגוון האפשרויות של הצבת הזרועות ביחס לגוף הורטיקלי הזקוף. אנחנו יודעים מטרישה בראון שהיא עצמה- כמו גם מספר מבקרי מחול- היו ערים לדמיון החזותי בין העבודה 'גג ואש' לבין התנעת זרועותיו של עמוד האיתות (סמפור), אם כי הדמיון לא היה חיקוי מודע או מכוון. בנוסף, המשותף בין שתי השיטות להעברת התנועות ניכר עוד יותר, אם משווים בין אפשרויות האיתות של סמפור לבין רישומים שציירה בראון בתקופת עבודות הגג.  לרישומים לא היה בהכרח קשר לכוריאוגרפיה כשיטת כתב תנועה ( notation). אך בדומה למערכת תצורות אפשריות של שיטת מיון ושל הקצאת קוים וזוויות , ניתן לראותם כאילו היו מתווים אלפביתיים של תנועות- מחול.

למרות הדמיון החזותי בין השניים, כוריאוגרפיה וטלגרפיה נבדלים זה מזה לפחות בשני היבטים שהם בעלי חשיבות לצורך הקבלה בין מחול וכתיבה באופן כללי. ראשית, בניגוד לטלגרפיה, הרצף של 'גג ואש' אינו מתפענח באמצעות אותיות אלפבית. המחול עצמו הוא חסר משמעות, לא רק שאינו ניתן לקריאה משום שאין לו קודים לפענוח, והוא מעיקרו אינו ניתן לפענוח.  גם לו תנועות המחול היו מקודדות באמצעות אותיות- בדומה לעבודה אחרת של טרישה בראון מ-1975: " Locus" ( מקום, אתר)- הפענוח לא יהיה בהכרח ניתן לקריאה, כי בניגוד לטלגרפיה אופטית, עבודת מחול תמיד תהיה פחות מדויקת במהלך העברת רצף התנועות והתנוחות. במהלך הביצוע החוזר ועקב הפן האינדיבידואלי של כל מבצע, חל שינוי בתנועות באופן לא רצוני במונחי דינמיקה, מקצב, או אף בביצוע התנועה עצמה.

 שנית, למרות שגם טלגרפיה חזותית עלולה להכיל טעויות, היא תלויה בשיטתיות ודיוק בביצוע  העברת התצורות של זרועות עמוד האיתות (סמפור). דייקנות שכרוכה ביכולת לחזור במדויק  על הקונפיגורציות, יכולת הנדרשת על ידי כל שיטת כתיבה, שמאפשרת לחזור על כל סיגנל ללא שינוי. בניגוד לכך, ובמיוחד במקרה של 'עבודת גג ואש', בה גופות הרוקדים צריכים לחזור על תנועות שאולתרו במקור מהגגות הסמוכים, שאותם הם מתקשים לראות היטב. הריקוד תמיד יהיה מושפע מאי היכולת לחזור בדיוק מוחלט על רצפי התנועה ויתאפיין בייחודיות,  כתוצאה מכך שכל רקדן מבצע את התנועות קצת אחרת ובעצמו אינו מסוגל לחזור על רצף התנועות ללא וריאציות.

כל תנועה מועתקת בריקוד הזה, תהיה תמיד מעט ארוכה או קצרה יותר, מושפעת מיכולת פיזית, יכולת רגשית ומתהליך קוגנטיבי. אלה תמיד ישפיעו על האופן שבו מתבצעת תנוחה או קפיצה.  כך, במונחי האנלוגיה של מחול וכתיבה, מחול תמיד יהיה כתיבה בלתי מדויקת, עם נטייה להפוך לשרבוט, ובכך, לשייט ללא הבחנה בין כתיבה לרישום, בין עיצוב צורה לפירוקה.

כתב גוף  או כתיבת גוף?(  Ecriture corporelle)

אפנה לאנלוגיה בין כתיבה וריקוד באופן כללי ואתחיל בהדגשת הקשיים הכלולים בהשוואה כזאת. מאחר והגוף הרוקד משתנה תדיר חיצונית, ואין בו סימן ברור שאין לטעות בו שניתן לפענחו, מחול, למעשה אינו כתיבה. אך מה היה קורה לו היה? מה היה מחול אילו היה כתב גוף, כתיבה בחלל שנמוגה במהירה, לא ניתנת בהכרח לקריאה, אך נוכחת במבנה והופעה בעלות מבנה דמוי כתב, כקליגרפיה של שפה לא נודעת? מה היה  לו רקדנות הייתה כתיבה? או ליתר דיוק: מה לו רקדנות היה דבר מה שניתן להתייחס אליו כמשהו שנראה כמו כתיבה?  מודע לאופי המנוגד לעובדות של האנלוגיה- להתייחס לדבר מה כאילו היה דבר מה אחר שמעמיד פנים שהוא דבר שלישי (כשבפועל הוא לא )- אני מתייחס למחול כייצוג ( simulacrum) של כתיבה ושואל: מה ההקבלה, הדמיון בין כתיבה ומחול שמאפשר לי להשוות ביניהם? איזה היבטים של גוף נע על במה ( או על גג) תומך בהשוואת כתיבה ומחול?

בעקבות מסורת ארוכה של כתיבה ומחול שכולל את ראול פוילה (?) (Raoul Feuillet ), סטפן מלרמה ופול ואלרי בין רבים נוספים- אתמקד בפירוש המקורי של המילה כוריאוגרפיה(מיוונית), הנובעת מהמילים graphein, כתיבה ו-choros, מחול או מקום של מחול, כך שהמושג כוריאוגרפיה מתייחס למחול ככתב ארעי במרחב. המילה graphein  חשובה בעיני במיוחד, מאחר והיא מכילה בטווח המשמעויות שלה גם חריטה, גילוף, חיתוך ולא במפתיע גם רישום. כך, אופייה המהפנט של 'עבודת גג ואש' , המטלטלת בין איתות לשרבוט, רישום וכתיבה, כבר נכללת בטווח הרחב  של המילה היוונית graphein .

אך גישתי האישית למושג כתב הגוף מרחיקה מעט מעבר לכך, מאחר ואני מתייחס לרגע הריקוד כתהליך כתיבה וכתוצר של אותו תהליך. בעקבות המארג של תהליך ותוצר, רקדניה של טרישה בראון חשופים במובן כפול: הם חושפים עצמם כגופים נעים והם חשופים בה במידה שהם מבצעים את התנועה. בטרמינולוגיה של ז'אן-לוק נאנסי ( Jean-Luc Nancy) ובהעברה מתחום רישום ושרטוט, לתחום תנועה גופנית, ריקוד יכול להתפס כForma Formans–   , מיצר צורה שנפגש עם  התוצאה שלו. עיצוב הצורה, ( figuration) של הגוף- למרות ובגלל העובדה שהוא נראה אך לרגע קט בטרם יהפוך לפיגוריה שונה – הוא  כרוך באופן לא מובחן מהתהליך שממנו צצה הצורה.alex shwan article, credit, roof piece, recreation on the high line NY 2011 333

תפקידה של ההמשגה

אך איפה מתרחש עיצוב הצורה הטרום-כתב במחול, כעקבות או כצורות? איך הרושם של כתיבה בחלל פורץ לפתע לתודעתו של הצופה? אני מפנה שאלות אלה לא רק ל'עבודת גג ואש' של טרישה בראון, אלא אנסה לפתוח דיון כללי יותר לרעיון של ריקוד כקליגרפיה בחלל. ראשית, ברצוני להדגיש את ההנחה המוקדמת שתפיסה עצמה היא פעולה של תנועה גופנית. אין אנו תופסים את המילה מחוץ למחשבה כקליטה פסיבית, אלא כגוף קולט, שהוא כבר חלק מהעולם בו אנו חיים ובתוכו אנו זזים. כל צפייה ובמיוחד בעבודת המחול, היא גופנית ביותר, משום שהיא נבנית על ניסיון חושי של הוויית -גוף ולא רק כמי שמגיבים לפעולה גופנית שנעשית מולנו, אלא גם כמי שמקיימים אינטראקציה קינסתטית.  לכן, יש בהתבוננות במחול הרבה מעבר לפעילות משתנה של מיקוד ואיבוד מיקוד בעת הצפייה, אלא זו חוויה שמערבת את הגוף בכללותו ומאפשרת לו להרגיש את הטרנספורמציות- שינויים- של עיצוב תצורות גוף  במחול.

 קריאה של תצורות של כתיבה מרחבית מצביעה על דמיונו של הצופה, שברצונו לראות את המחול ככתיבה, מפעיל באופן אקטיבי מרכיבים דמויי רישום עם חומרי תנועות המחול  בכך שהוא משלים במוחו או מפחית מכלול האיכויות ( גשטאלט) שלהם, על ידי החסרה של מרכיבים מסוימים, בעוד אחרים מוספים או נאכפים.  כך, הסימולקרום – הייצוג או העמדת הפנים –  של מחול ככתב לא מגולם רק על ידי הרקדנים והוא לא מוצר סוליפסיסטי, תוצר פנטזיה  של הצופה, אלא הוא עבודה יצירתית משותפת משני הצדדים. לא יהיה מוגזם לומר שמחול ככתיבה נמצא בעיקר ברווח שבין הרקדן  והצופה או בין הרקדנים לבי עצמם.

אך כאשר מכלול איכויות דמויי-כתיבה נעלם רגע אחר כך, מה קורה? עקבות תנועות מחול יפגשו עקבות תנועות אחרות, ויצרו דיאגראמות מרחביות זורמות, כהמשך מדומיין של הגוף הרוקד.  צורה דמוית –אות, שאנו נוטים לראות בפוזיציות של הרקדנים, תשתנה במהירה לסימנים אחרים, שיעלימו כמו שכבות כתיבה זו על זו כבפלימפססט ,palimpsest),  כקלף ישן שחלקו נמחק).  כל דימוי של תנועת מחול שיישאר לתפיסתנו , ישתנה בהכרח ויהפוך להיות חלק מהקליגרפיה המרחבית הפנטזמגורית.

במקרה הספציפי של טרישה בראון 'עבודת גג ואש', תפקידה של הפרספציה חשוב עוד יותר מאחר ואיש בקהל לא היה על אחד משני הגגות, במקום שממנו יכול היה לראות את שירשור העברת התנועה לכל אורכה, מה גם שממפלס הרחוב הרקדנים והכוריאוגרפיה לא נראו כלל.  לכן האופי הפנטסמאגורי של עבודת המחול ככל שנתפסה, בולט עוד יותר: לא רק שהתנועה המועתקת שונה במקצת מרקדן לרקדן ועל כן הייתה מאד אישית, הקושי בתהליך הפרספציה, לאור העמדת הרקדנים הוביל לצפייה מקוטעת. התנועה הנתפסת שנכתבה תוך שיתוף-יצירתי על ידי הרקדנים והקהל, הייתה שונה  מכל זווית ראייה, כך שבמקרה הזה של ecriture corporelle, כתב הגוף של המחול היה לא רק קצר-ימים ביותר, אלא גם מקוטע עקב ייחודיותיו המרובות.

קליגרפית-גוף בטופוגרפיה אורבנית

העבודה 'גג' היא אחת מהכוריאוגרפיות הראשונות שיצרה טרישה בראון שדנה באופן הדוק בקשר בין מחול למרחב האורבני. ביצועם של עבודותיה הפוסט מודרניות הידועות יותר על גגות, ספסלים בפארק או על קירות חיצוניים של מבנים, חקרו לעומק כיצד כוריאוגרפיה עשויה להיות במגע הדוק עם טופוגרפיה עירונית. כאן, המחול לא רק הגיב לעיר כבמה, אלא יצר ושינה את המרחב המידי שלו בכך שהותיר אחריו שובל של כתב ארעי בין רשת המבנים העירוניים. למרות חמקנותה ומבניה המפורק, ל'עבודת גג ואש' הייתה השפעה ניכרת על הטופוגרפיה העירונית של דרום מנהטן.

היא סימנה את העיר בכתב, אם כי ארעי, שהיה מעורב עמוקות במצב הארכיטקטוני והחברתי של הסוהו בשנות השבעים, בטרם החל בסוהו הליך ג'נטריפיקציה של השכונה שקרה בהמשך, ובטרם אמנות במרחב הציבורי הייתה לחלק מהתרבות הממסדית, באופן שבו אנחנו תופסים אותו עכשיו  עם חידוש העבודה 'גג ואש' על ה'היי ליין'  (פרק על מסילת עילית א.ב.) ב- 011 , בשכונה שכבר שונה מהסוהו של שנות השבעים.

 הכתיבה ב'גג', סימנה את סביבת החלל העירוני בשתי דרכים לפחות: כצורה של קליגרפיה גופנית על כל היבטיה הארעיים שמנוגדים לרישום הסטאטי של צורות ארכיטקטוניות ואפשרה לצופה לקרוא את הארכיטקטורה העירונית סביב המופע על הגגות שאפשר לצופה לראות את  העיר מזווית לא שגרתית. ה'טופוס' הבלתי מובנה שבו התקיים הריקוד, הפך לחלל נחדר וחלל שנתפס באמצעות פרספקטיבה של גוף בתנועה מתמדת. במקרה הספציפי של 'גג', לריקוד ככתיבה בעיר היה מיד פוטנציאל ביקורתי ופואטי שעשוי לשנות ולייצר מחדש את סביבתו הקרובה.

אך עדיין, האופי דמוי-כתיבה של הריקוד מערב גם את המשמעות הנלווית לכיבוש- אפרופריאשן-: העיר סומנה, וניתן לומר גם נוכסה מעצם הריקוד הזה. אין זה מוגזם לומר ש'עבודה של גג ואש' , אחד מהמופעים האייקונים של שנות השבעים, הייתה שותפה להליך האיטי של ג'נטריפיקציה של הסוהו מאזור של שימוש תעשייתי לאזור מגורים יוקרתי של מגורים בבעלות פרטית. זה לכשעצמו פיסול מחדש של חלל עירוני ומבנה חברתי של האנשים שגרו ועבדו שם- או כאלה לשגרו ועבדו שם ולא יכלו להרשות לעצמם להמשיך לגור שם.

העבודה מסמנת את השינוי שחל במבנה החברתי של הסוהו, שהחל כבר בשנת 1964, כשהותר לאמנים להתגורר באופן חוקי בשתי קומות לופט של בניינים בסוהו ולסמנם באותיות A.I.R.  ( Artists in residence) . סיבסודה של טרישה בראון כבר ב- 1973 על ידי קרן התמיכה החשובה ביותר בארה'ב: National Endowment of the Arts  במטרה להאיץ את תהליך הג'נטריפיקציה של הסוהו באמצעות התערבות מוסדית, מצביעה על כך שהעבודה של טרישה בראון לא רק ששיקפה את ההליך, אלא לקחה בו חלק פעיל.

למרות האופי החתרני בבסיסו, התוהה על השימוש המסורתי של הנוף העירוני באמצעות ריקוד על גגות הלופטים התעשייתיים, 'גג' גם שמשה כזרז לג'נטריפיקציה ובאמצעות הריקוד על הגגות, עזרה להפוך את האזור המוזנח שבו היו גם מבני מגורים זולים,  לאזור אופנתי, מושך, שבו שכר הדירה עולה במהירות ומחירי הנדל'ן ממריאים.

המשך:

ההשפעה של 'עבודת גג ואש' המקורית כמנכסת ומסמנת רישום מרחבי הפך מודגש יותר בזמן השחזור של העבודה בצדו הדרומי של ה'הייליין' בצ'לסי, ניו יורק ב- 2011, כשהכוריאוגרפיה אבדה את הפוטנציאל הביקורתי והאירוני שהיה לה בראשית שנות השבעים.

במקום להיות פעולה בעלת נראות נמוכה כפי שהייתה ב- 1973, שלא לדבר על ההופעה הכמעט פרטית ב-71 שבה כמעט ולא נכח קהל, אפשר היה ללמוד על הכוריאוגרפיה הרבה יותר ב- 2011 . קהל הוזמן ממש ללות ולעקוב אחרי שינוי האיתותים בכך שיכלו לעבור מרקדן אחד לשני. לא רק שתנועתם של תשעת הרקדנים הייתה מעודנת  יותר והתלבושות אופנתיות יותר, כל סביבת הכוריאוגרפיה השתנתה. במקום הגגות הכמעט חשוכים והרעועים למחצה של 73, שאופיים הנעלה הודגש על ידי הכתיבה המרחבית של הרקדנים,  הנוף האורבני לאורך ה'הייליין' ב- 2011 מפגין את סממני הג'נטריפיקציה שכוללים ארכיטקטורה חדשה עם עיצובים מחודשים של מהלכים ומרכיבים תעשיתיים. כל זה הראה בעליל כי הרקע האורבני   של 'עבודת גג ואש' היא בעצמה חלק מאותו תהליך כוריאוגרפי של שינוי מתמשך שמייצר ריקוד חדש בכל פעם שהוא עולה.

בכל זאת, האופי הארעי של מחול ככתיבה מרחבית נותר. לאחר ההשוואה בין ריקוד לתהליך תקשורת, כתיבה וסימון אני רוצה לסיים בהשוואה קצרה עם הארכיטקטורה בצמה. ניתן לראות את העבודה 'גג ואש' כעוד מבנה ארכיטקטורה פחות עיקש ויותר זורם וארעי מאשר המקום בו הוא מתרחש.

ארעיותה של ארכיטקטורת-גוף בתזוזה, קצת כמו חמקנותה של כתיבת הגוף, מדגישה א האופי החולף של הטופוגרפיה העירונית והארכיטקטורה שלה. גם החלל העירוני וגם המחול הם לא קבועים ולא יציבים וגורלם לנחרץ לחלוף בין אם מהר או לאט. כמו במילה היוונית graphein , בכל אופני הסימון: רישום הופך לכתב שהופך לארכיטקטורה שהופכת למחול וכל אלה יסתיימו מוקדם או מאוחר באריגתם של עיצובי צורה ופירוקם. במחול זה כבר קרה.

377 תגובות על «Dance as an ecriture corporelle, by Alexander Shwan»

  1. I'а†ve read several excellent stuff here. Certainly value bookmarking for revisiting. I surprise how so much attempt you set to make one of these fantastic informative web site.

  2. You can certainly see your expertise in the paintings you write. The sector hopes for more passionate writers like you who are not afraid to mention how they believe. At all times follow your heart.

  3. Usually I don at learn post on blogs, however I wish to say that this write-up very compelled me to check out and do it! Your writing taste has been surprised me. Thanks, quite nice article.

  4. Your style is really unique in comparison to other people I have read stuff from. Many thanks for posting when you have the opportunity, Guess I will just book mark this blog.

  5. Spot on with this write-up, I really assume this website wants rather more consideration. IaаАа’б‚Т€ТšаЂаŒаАа’б‚Т€ТžаБТžll probably be once more to read far more, thanks for that info.

  6. Valuable information. Lucky me I found your web site by accident, and I am shocked why this accident didn at happened earlier! I bookmarked it.

  7. You have remarked very interesting details ! ps nice internet site. аАа’аАТ‚аЂТ˜Tis a sharp medicine, but it will cure all that ails you. аАа’аАТ‚б‚Т€Т last words before his beheadding by Sir Walter Raleigh.

  8. Very nice article and straight to the point. I am not sure if this is in fact the best place to ask but do you folks have any ideea where to get some professional writers? Thx

  9. We stumbled over here from a different website and thought I might check things out. I like what I see so now i am following you. Look forward to looking into your web page repeatedly.

  10. This awesome blog is definitely entertaining and besides diverting. I have chosen helluva handy advices out of this blog. I ad love to return over and over again. Cheers!

  11. Wow! This can be one particular of the most useful blogs We have ever arrive across on this subject. Actually Great. I am also an expert in this topic so I can understand your hard work.

  12. Wonderful article! This is the kind of information that should be shared around the web. Shame on Google for now not positioning this post higher! Come on over and seek advice from my site. Thanks =)

  13. Wow, awesome blog layout! How long have you been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your web site is fantastic, let alone the content!. Thanks For Your article about sex.

  14. Whoa! This blog Whoa! This blog looks just like my old one! It as on a totally different subject but it has pretty much the same layout and design. Outstanding choice of colors!

  15. I'а†ve learn several excellent stuff here. Definitely worth bookmarking for revisiting. I surprise how so much effort you place to create such a magnificent informative web site.

  16. This is very interesting, You are a very skilled blogger. I ave joined your feed and look forward to seeking more of your excellent post. Also, I ave shared your website in my social networks!

  17. Wow, marvelous blog layout! How long have you been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your site is great, let alone the content!

  18. You could certainly see your skills in the work you write. The arena hopes for even more passionate writers such as you who are not afraid to mention how they believe. Always follow your heart.

  19. Im no pro, but I believe you just crafted an excellent point. You certainly comprehend what youre talking about, and I can truly get behind that. Thanks for being so upfront and so truthful.

  20. Terrific work! This is the type of info that are supposed to be shared across the net. Shame on Google for not positioning this put up higher! Come on over and talk over with my website. Thank you =)

  21. You have made some really good points there. I looked on the web for additional information about the issue and found most individuals will go along with your views on this web site.

  22. Usually I don at read post on blogs, however I wish to say that this write-up very pressured me to try and do it! Your writing style has been surprised me. Thanks, very nice article.

  23. You can certainly see your expertise within the work you write. The world hopes for even more passionate writers such as you who are not afraid to say how they believe. At all times follow your heart.

  24. This piece of writing about Search engine marketing is genuinely fastidious one, and the back links are actually very helpful to market your site, its also referred to as SEO.

  25. Normally I do not learn article on blogs, however I wish to say that this write-up very compelled me to take a look at and do so! Your writing style has been amazed me. Thanks, quite great article.

  26. Wow! This can be one particular of the most useful blogs We ave ever arrive across on this subject. Actually Great. I am also an expert in this topic therefore I can understand your effort.

  27. Wow, marvelous blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The overall look of your web site is fantastic, let alone the content!

  28. Very nice info and right to the point. I am not sure if this is really the best place to ask but do you people have any thoughts on where to hire some professional writers? Thanks

  29. Your style is so unique compared to other folks I ave read stuff from. Thanks for posting when you have the opportunity, Guess I will just bookmark this web site.

  30. It as not that I want to duplicate your web page, but I really like the layout. Could you tell me which theme are you using? Or was it tailor made?

  31. This particular blog is definitely entertaining and also amusing. I have picked a bunch of handy advices out of this amazing blog. I ad love to return again soon. Cheers!

  32. That is a good tip particularly to those new to the blogosphere. Simple but very precise info Thanks for sharing this one. A must read post!

  33. I take pleasure in, lead to I discovered exactly what I used to be taking a look for. You have ended my 4 day long hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

  34. You can definitely see your skills in the work you write. The sector hopes for more passionate writers such as you who aren’t afraid to mention how they believe. At all times follow your heart.

  35. Please let me know if you’re looking for a writer for your blog. You have some really good posts and I believe I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d absolutely love to write some content for your blog in exchange for a link back to mine. Please blast me an email if interested. Kudos!|

  36. Right here is the right site for anybody who wants to find out about this topic. You know so much its almost tough to argue with you (not that I actually would want to…HaHa). You certainly put a new spin on a subject which has been discussed for ages.

  37. Hi, I do believe this is a great web site. I stumbledupon it 😉 I may return once again since I book-marked it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to help others.

  38. This is really interesting, You are a very skilled blogger. I have joined your feed and look forward to seeking more of your fantastic post. Also, I have shared your site in my social networks!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.