פסטיבל זירת מחול. בית מזי'א, ירושלים, 25 ביוני.

צילום: באדיבות יח'צ

בניגוד למוסכמה שפעילות המחול הראויה לשמה מתרחשת רק במדינת תל אביב, מזה זמן הולכת ומתרקמת פעילות אלטרנטיבית מוחשת צוברת כוח במספר מקומות ברחבי ירושלים. זה לא קורה באופן ספונטני בלבד, אלא במקביל לתמיכה מוגברת של השלטון המקומי, בעזרת מקורות נוספים. תגבור ההשקעות בתרבות ואמנות, באה גם כדי לנסות ולהאט את בריחת הצעירים מהעיר. יש כמובן גם עניין לתגבר את מעמד ירושלים, עיר הבירה, כעיר רלוונטית במובן זה לתושביה החילוניים, צרכני אותה תרבות, שהם הכוח הכלכלי המוביל. לא פחות מכך, יש בכך עניין גם לממסד הפוליטי משיקולים ברורים שלו.

hazira, yaniv avraham hazira, osnat kelner  התמיכה באה לשנות תהליך שבו העיר מתקשה לשמור על מעמד הבכורה שלה במובנים רבים כלפי פנים וכלפי חוץ.

פסטיבל זירת מחול רואה עצמו, על פי התוכניה כ'משמר הקדמי' של המחול בישראל. בשל היקף הפעילות של יוצרים עצמאיים בארץ, קשה לראות בזירה הצנועה יחסית הזו חוד חנית, אבל בהחלט יש מקום להערכה רבה על הפעילות המתמשכת והמתפתחת של הנהלת המרכז.

את המהדורה הנוכחית מנהל זו שנה שנייה הכוריאוגרף סהר עזימי שהפגיש את היוצרים שנבחרו למהדורה הנוכחית, עם יוצרים מנוסים, מעין מאגר 'מנטורים'. המפגשים תרמו לפעילות יצירתית בסביבה תומכת והובילו לתוצאות מעניינות.

במבחן התוצאה, הערב שכלל שלש תכניות ברצף ובהם עבודות של שבעה יוצרים, הותיר רושם לא מבוטל.

hazira, odelia kupferbergבין המשתתפים יוני סוטחי, אודליה קופפרברג ואסנת קלנר שלהם יש אולי יותר ניסיון בימתי כיוצרים, יותר מכמה אחרים וכן עבודות של גיא שמרוני ויניב אברהם, ענת יפה, גיל קרר, אוריין יוחנן .

שתי העבודות היותר בשלות ,שנונות  ומעניינות היו במקרה או שלא, שתי עבודות בראש אחר, שהיו טבולות בהומור, חומר שאינו נמצא באופן תדיר במחול בישראל, ששימש ככלי להעביר תכנים אמנותיים.

הראשונה שהפתיעה, הייתה 'עבודת בית' של אסנת קלנר, אותה היא מבצעת עם מורן יצחקי אברג'יל, שני תמרי מתן ורות ולנסי, למוסיקה של קרל אורף- 'כרמינה בורנה'. השנייה היא 'קונץ' שיצרו וביצעו גיא שומרוני ויניב אברהם, לקולאג' מוסיקלי שאותו ערכו גיא שומרוני ואייל דדון. היצירה, באופן מכמיר במיוחד מנקודת מבט הכותבת, הוקדשה לארבע הסבתות של היוצרים.

 בעבודתה של קלנר התחלקו התפקידים בין ארבע מבצעות. שתיים שעושות את רב העבודה ב'עבודת בית', ושתיים שנחות רב הזמן ברגליים משוכלות על כריות ומציגות לראווה בטן הריונית. במבט משועשע ורציני  באותה מידה, בנתה קלנר מתח בין נושא קליל שאינו זוכה להערכה גבוהה בסולם העבודות הנחשקות והמתוגמלות בעולם ובין כוריאוגרפיה מדויקת ומקצועית לעילא שמזוהה על פי רב עם עבודות רציניות במחול 'מעמיק', שנסמך על יכולות ביצוע טכניות גבוהות ויכולות הבעה בימתית מגוונת, בכדי לבטא נושאים ברומו של עולם. אמהות טרייה והחלפת חיתולים אינם נמנים עליהם.

קלנר מעלה מתקן אמבטיית תינוקות מתנייד ומתקפל מלא עד מחציתו במים. הבמה הרטובה סביב מיד אחר כך רק מוכיחה את הגישה הרצינית של שתי האמהות הצעירות שמבצעות מחול מדויק ומתוזמן היטב שכולל משפטי תנועה ממושטרים, אוניסוניים או סימטריים, לצד תפקידי 'סולו'.  אלה כוללים תנועות ותנוחות הלקוחים מהווי רחיצת תינוק, ובהם בדיקת חום מי האמבט על ידי טבילת המרפק, הכנת המגבות ובגדי החלפה, ודואט עגלות טיול בעל קונוטציות מעמדיות. כל אלה הם  אביזרים שיקבעו את תקינות המהלך הפרקטי הרגיש הזה. הרצינות שבה השתיים מבצעות את העבודה, העושר התנועתי המפתיע והמקורי כל כך, המטען  הדרמטי המדויק, המבנה הסטרוקטורלי והתמטי של היצירה, מוביל אותי למסקנה היחידה: יש לנו פה עניין עם בחורה פקחית ומוכשרת  לעילא!

קלנר לקחה את אחת הסיטואציות הבנאליות והשגורות בחיי היום יום של משפחה, והעניקה לאותם מחוות ואביזרים, קיום שונה ככלים מקוריים לגיטימיים בקונטקסט בימתי מתוחכם. ככל שהשימוש היה יותר מדויק ומורכב, כן הפכה העבודה ליותר משעשעת ומתוחכמת.

 גם 'קונץ' של גיא שומרוני ויניב אברהם עורר עניין בשל הביצוע המוקפד של שני רקדנים מיומנים ובעלי יכולת . השניים טוו מערכת יחסים קרובה בין שני חברים ותיקים שמתנהלת קצת כמו משחקי התבגרות של שני גורי אריות שבודקים את גבולות יכולותיהם במסגרת משפחתית מגוננת, אלא שכאן, הם שני גורי אלפא וגם הבוגרים האחראיים. יש הקוראים למערכת כזו אחווה גברית. מסגרת זו מסוגלת להכיל מגוון משחקי תפקיד מנוגדים מבלי להיפרם. כמו התמודדות ובדיקת שליטה והובלה, לצד הנאה מהקרבה שביניהם.  השניים מתווים מהלך, כמו פריסת מפה רגשית, שמשקף גם את ההווה וגם עליות ומורדות מהעבר המשותף של השניים. המבצעים, יניב אברהם וגיא שומרוני מביאים לבמה אנרגיה עצומה ומצליחים לבטא את המערכת מבלי להיקלע למחוות קלישאיות שאנו מוצאים בלא מעט דואטים שבהם לעומתיות גברית עומדת למבחן.

למעשה בערב זה, כל העבודות צברו לא מעט נקודות זכות במובנים אחדים. בכולם ניכרה השקעה ניכרת בשלבי ההכנה, בחלקם היה עניין רב בנושא העבודה, באחרים בלט ביצוע משובח ובהיתכנות להרחיב את ההישגים בהמשך הדרך. המפגש כולו הווה כרטיס ביקור מרשים ומבטיח של הזירה בהמשך הדרך.